www.barnstormer.dk

Startside
Hvem er jeg?
Flyvepladser
Billeder og historier
Køb og Salg
Links
Interessante fly

Jeg er jo uddannet flyvemekaniker og tanken om at bygge mit eget fly har længe ligget og ulmet. Siden her indeholder en "ønske liste" med nogle af de fly jeg gerne ville bygge hvis økonomien var til det.


Klik på billedet for at komme til producentens hjemmeside.


O

Nieuport 11 Replica.
Denne her har jeg været forelsket i lige så længe jeg kan huske.
Flyet vejer med en Rotax 503 kun 150Kg. Det cruiser med 75Mph og kan holde op til 45 Liter. Flyet er bygget i 6061T6/2024T3 aluminium og lærreds beklædt.
MTOW er sat til 250Kg for at holde +6G men den bliver fløjet i USA under LSA reglerne med helt op til 400KG! Flyet kan desværre kun bygges efter tegninger. Der er bygget over 250 af dem.
KCDawnpatrol.org, en gruppe amerikanere med krudt i røven, der lever og ånder for deres Nieuports og de opvisninger de tager dem med til.


O

Murphy's Renegade.
Der er ikke andet at sige en WOW! Med en tom vægt på under 230KG, 80Mph cruise, samt plads til massere af fuel og selvfølgelig et totalt i orden look, er den det perfekte projekt for mig.
Det eneste der er at klage over er adgangen til forreste sæde, som vist nok er temmelig begrænset. Men man må jo lide for skønheden, desuden sidder piloten jo i bagerste sæde, så hvad er problemet. ;D
Får jeg nogensinde økonomi til at bygge sådant en er der ingen tvivl om at jeg går i gang.


O

V-Max
Jammen hov? Jo det er en Max igen. Jeg må indrømme at jeg gerne ville bygge en V-max. Dels fordi jeg er gammel VW smed (har ræst lidt i beach buggies) og dels fordi Max'en er en helt igennem rar flyver.
Flyet har cruise omkring 75Mph, mindst 10 mere end min ;) og med 320Kg Gross er der plads til næsten alt det brændstof man kunne ønske.
Bygge tiden er relativ kort og kittet er billigt, men... For der er jo næsten altid et men… Det er en 1 sædet. Jeg ville meget gerne have en 2-sædet flyver næste gang.


O

Rans S-10
Den kan i dag indregistreres som UL fly og har alle fordelene som høj cruise, massere af tankplads og der er plads til at lirke en 4-takt ind under cowlet.
Endnu et godt gæt på min første selvbyggede flyver. (Eller 9'eren hvis ikke jeg havde to-sædet som krav.)


O

Rans S-7
Som S 10'eren har den ligeledes god cruise og brændstof beholdning. Desværre ser det ud til at den nye version af 7'eren er blevet for tung til UL?
Fordelen frem for 10'eren er at udsigten er rigtig god, og man har mere albue plads uanset om man flyver en eller to. Dog sidder man i tandem.
Hvis den kunne UL godkendes kunne dette også sagtens være et godt gæt som mit første selvbygger projekt.


O

Kitfox 4 Classic.
Firmaet der producere kitfox er desværre gået definitivt konkurs. Dette var ellers et af de fly jeg også gerne ville have bygget.


O

Fisher Celebrity.
Et kit lidt for sig. Det er et fly helt i træ.
At bygge i træ er som sådant ikke noget problem. Min miniMax er jo i træ, dog har jeg ikke selv bygget den. Men der er en hel del flere byggetimer involveret i et kit som dette.
Det ser desværre ud til at flyer ligger lige på vægtgrænsen for UL kategorien. Specielt hvis jeg vil have 4Takt i snuden


O

Fisher R-80 TigerMoth.
Igen et Fisher Kit. Denne gang en Tiger Moth i 80% skala.
Flyet er ifølge producenten alt for tungt til at blive registret som UL. Men deres prototype vejede ikke mere end 250KG tom med en 100Hp vankel motor.
Igen skal der en masse arbejde til for at bygge flyet. Og sidevind samt blæsevejrs dage er vel mere eller mindre fy fy for sådant en fætter... Men rar er den da...


O

Preceptor Ultra pup.
Her er der en 80% model af den klassiske piper cub.
Den er bygget helt i moderne materialer og skulle ifølge producenten mageligt kunne holde UL vægt. (Flyets lillebror N3-pup er færdigbygget ca 40% tungere end producenten påstår.)
Ultra puppen er designet til at flyve med en VW motor og cruiser ved ca. 90mph med 2 personer ombord. God rækkevidde og så vidt jeg ved gode flyveegenskaber.
Alt i alt en rigtig klassisk flyver.


O

Spacewalker II.
Okay den falder ikke indenfor UL Kategorien, men den er rigtig rar!
Med en tomvægt på over 350Kg er den desværre for tung til at blive UL registret. Men det er jo med en 80HP continental... Hvis nu man monterede en 912'er og eventuelt kunne lettede lidt på flyet... Nå, det er som sagt en ønske liste.


O

Pitts Special S2B.
Nu vi er ude i det uopnåelige syntes jeg lige du skulle have denne her også.
Pitts S2B er en af de mest populære hjemmebygget kunstfly i verdenen. Muligvis kun overgået af Christen Eagle'en og dette er efter min mening den ultimative flyver til "hygge" flyvning. Skulle jeg gå hen og vinde i lotto skal der helt bestemt (også) stå en af dem i min hangar.


O



Du har, hvis du er kommet helt herned i bunden, sikkert lagt mærke til at der er en rimelig tydelig agenda i mine valg af flyver?
Dette skyldes som min hjemmesides navn jo også antyder at jeg er helt fortabt i fortidens flyvere.
Jeg vil til hver en tid (endnu hvert fald) hellere sidde og små fryse i en flyver der af udseende (teknikken skal være i orden!) burde havde været museumsgenstand de sidste 50 år, frem for at flyve 130Mph. i en moderne airconditioned kulfiber raket.

Men misforstå mig nu ikke... Jeg har intet imod moderne UL fly. Tværtimod nærer jeg stor respekt for det arbejde og den teknik der er lagt i de fleste af modellerne, de har desværre bare en tendens til at blive kedelig ens og sjæl-løse i mine øjne.

Og da det jo er flyet der i lige så høj grad som flyvningen selv, tiltrækker mig ved denne sport, er det et must at der er mindst lige så meget til øjet som til oplevelsen når der skal flyves.